Patterns from Finlandin lanseerauksesta on kulunut nyt reilu vuosi. Tänä aikana olemme järjestäneet puolivuosittain portfoliokatselmuksia, joiden perusteella olemme nostaneet mukana olevien suunnittelijoiden määrää kolmesta yhdeksään, pian kymmeneen.

Tekstiilisuunnittelijoiden tulisi pitää mitä tahansa portfolionesittelytilaisuutta aina myyntitilaisuutena: portfoliokatselmuksissamme portfolion tulisi olla niin timanttinen, että agentit kiinnostuvat sekä siitä, että suunnittelijasta sen taustalla.

Katselmuksissa olemme läpikäyneet useamman kymmenen suunnittelijan portfoliot, ja joukossa on ollut suunnittelijoita, joilla on jo kokemusta, nimeä ja brändi. Koska Patterns from Finland ei voi ikinä palvella kaikkia tapaamiamme suunnittelijoita, jaamme muutaman ilmaisen vinkin asiakkaan palvelemisesta teille kaikille kuosien suunittelijoille. Tietyllä tasolla uskallamme väittää tietävämme mistä puhumme.

Laadi portfolio asiakkaan tarpeen mukaiseksi. Miksi asiakkaan tulisi ostaa juuri sinun kuosi? Vaikka Suomessa tarjotaankin hyvää ja monipuolista tekstiilisuunnittelukoulutusta, eivät kaikki suunnittelijat ole koskaan hyviä kaikkien kuosien tekemisessä: yhdeltä onnistuu paremmin abstraktit kuviot, toiselta väriharmonia, kolmannelta akvarellimaalaus. Keskity siihen, missä juuri sinä olet hyvä. Ota selvää millaisia kuoseja asiakkaan tuotteissa jo on, ja tarjoa siihen maailmaan soveltuvia kuoseja. On hukkaanheitettyä aikaa käydä esittelemässä asiakkaalle värikkäitä kuoseja, jos he ostavat vain musta-valkoisia.

Patterns from Finland on matkalla suunnittelijoiden osaamisen kristallisointiin. Kokemus on osoittanut, että superkapealla portfoliolla saa käytyä kauppaa, kunhan vaan portfoliosta huokuu osaaminen ja suunnittelun keihäänkärki. Jopa paremmin kuin laaja-alaisella portfoliolla.

Tulevia Patterns from Finlandin portfoliokatselmuksia ajatellen suosittelemme tutustumaan avoimeen sähköiseen portfolioomme. Kokoa portfolioosi jotain sellaista mitä meillä ei vielä ole. Saattaa olla, että sinulla on pian kansainvälisillä markkinoilla toimiva tekstiiliagentti.

Taltioi toimintaympäristöäsi. Miten ja missä kuosisi syntyvät? Mikä inspiroi sinua? Millaista arkea vietät? Emme ole kovin montaa suunnittelijaa tavanneet, joita ei inspiroisi luonto. Millainen luonto? Metsä. Havumetsäkö? Lehtometsäkö? Avohakkuuko? Inspiraation lähde saattaa olla suunnittelijalle niin itsestään selvä, ettei sitä ole sen kummemmin tarvetta miettiä. Entäpäs jos asiakkaasi asuu täysin erilaisessa ympäristössä kuin sinä itse? Paikassa jossa peikkometsä on yhtä harvinainen kuin avohakkuut? Heille on hyvin tärkeää ymmärtää miksi kuosit ovat juuri sellaisia kuin ovat: karahkaa kuosissa ei ymmärrä heti harvinaiseksi vaivaiskoivuksi ja kuosissa temmeltävä muurahainen on huomattavasti ymmärrettävämpi kun kertoo lapsena kaatuneensa kusiaispesään.

Entä millainen on työskentelytilasi? Puhtaanvalkoinen oma studiotila, monenkirjava työhuone kotioloissa vai sohvapöydällä huonekasvien ja suklaakääreiden seassa lojuva piirustusvihko? Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa tai paikkaa elää ja työskennellä. Dokumentointi voi olla hyvinkin arkista, eikä sitä pidä kokea nolona. Valokuvat juhannustaikojen tekemisestä tai suunnittelijan punaisista poskista hiihtolenkin päätteeksi tuovat elintärkeää lisäarvoa kuosin markkinoinnissa. Voima vain korostuu mitä kauemmaksi Suomesta poistutaan. Koska toivottavasti omistat valokuviin vähintäänkin riittävät siirrettävät käyttöoikeudet, voit itse rajata niiden käyttöoikeutta asiakkaalle esimerkiksi vain B2B-materiaaleihin, jos et halua kuvien kiertävän villisti sosiaalisessa mediassa. Silkkaa sopimustekniikkaa!

Muun muassa näillä teoilla luodaan pikku hiljaa suunnittelijan brändiä. Brändi on se viesti, jonka kerrot itsestäsi suunnittelijana. Loppuviimein brändiä on helpompi myydä, ja ostaa, kuin kukkakuosia tuhansien kilpailijoiden kukkakuosien joukosta.

Suomessa on hyvin vähän omalla nimellään ratsastavia kuosisuunnittelijoita. Tilaa ja tilaisuuksia kyllä olisi.

Pin It on Pinterest